söndag 18 maj 2008

Recept på rabarberkaka

Efter en förfrågan på kakreceptet från förra inlägget så kommer det här:

Rabarberkaka!
3 ägg
2 dl socker
3-4 rivna bittermandlar
250 g kesella kvarg
1 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2-3 dl skuren rabarber
Kelda vanlijsås

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Riv bittermandeln. Rör ner mandel och kvarg. Ha i mjöl och bakpulver. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Strö över rabarbern. Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 min. När kakan svalnat, sikta över florsocker och servera med vaniljvisp.
Mumsa och njut!





9 kommentarer:

Majas mammelucker sa...

Tack vännen!!
Den ska jag prova..hörs senare..Kram Maria

sextiofemman sa...

Mumsig kaka....

Tycker verkligen att du tar ett besök till Taxinge slott.

Ha det gott!

Kram Bibbi

vitating sa...

Åhh tack!
Det var jag som fråga, ti-hi, måste prova!

Kram Maria

Ps. Jag kan inte äta mig mätt på dina köksbilder, du har så mysiga möbler o detaljer i ditt kök, mera köksbilder!!!!!!

Hannis sa...

Mmm,den måste jag prova!
Blev lite nyfiken:
Vad är det för tavla som hänger ovanför vita stolen?

Kram Hannis

Karin Lindström sa...

Hej!
Tack för recept, den ser verkligen smarrig ut och det är alltid roligt att prova nya recept.

Vad mysigt ni verkar bo, och vilka fina saker och bilder du visar. Allt ser verkligen jättefint ut!

Kramar
Karin

Doften av vanilj sa...

Mmmmm verkar vara en supermumsig kaka! Måste försöka mig på den snarast, tack så mycket för receptet.
Supersnygg kamin, ja min har kommit väl till pass i helgen. Här har våren kommit av sig, snö, slask och kyla!
Vackra små glasprylar du visar! Ha det så gott/Kram

Hannis sa...

Vad intressant med tavlan!
Är intresserad av konst sådär på "hobbynivå"och läser mycket om olika konstnärer.

Den ser väldigt fin ut!

Kram Hannis

Anna sa...

Mums så gott det låter med rabarberkakan! Det måste jag prova:)

Så vackert ställ i nysilver! Åh!Den vita urnan är underbar!

Ha en skön dag!

Jessika sa...

Den kakan skall jag prova ngn gång.

Vad fint det är med plättar i urnor, mycket stilfullt. Måste gå på jakt efter en gammal bibel, bäst att fråga mamma först, hon har sparat på det mesta, tur för mig.

Ha det!